tisdag 26 januari 2010

Takvinkel hit och takvinkel dit

Blev ingen bank i fredags. Jag låg i migrän hela dagen så jag pallade inte. Har bokat om till på torsdag istället. Är ju inge panik då tomtpengarna inte behöver vara betalt förrän på fredag.

Var förbi tomten i söndags och kollade läget och knäppte lite kort. Kommer bli sååå bra!! :D

Tomten i vinterskrud och utan träddunge som stog där tidigare.

Vi har ju även funderat på taklutningen på huset. Vi har ju chans att kunna få till så mycket yta som möjligt på övervåningen men hur mycket kan man ändra utan att det ser konstigt ut!(?)
Jag å Patrick for till Lucksta för att skissa lite på datorn men det gick åt helsike! Svårt när man inte har nått att utgå från. Helst skulle man ju ha mätt på en Smålandsvilla eftersom vi faktiskt varit in i en sådan och har lite att gå på då. Men varken jag eller Patrick vågar knacka på och fråga hos någon "Villa Nybro-ägare". Så vi la ner ritandet.
Men så när vi for hem på kvällen så ser vi att de precis börjat sätta upp en "villa nybro" vid Vintertjärn, så jag å Patrick snabbade oss hem och hämtade ficklampa, tumstock och block och begav tillbaka till huset och började mäta! Vi kände oss som två inbrottstjuvar som stog där och mätte men skit samma för nu blev vi mycket klokare! :)

Patrick sitter och skissar i Lucksta på gammalt hederligt vis med papper, penna och gradskiva! haha Själv jobbade jag i lite modernare former med Mac:en och Illustrator...

Så igår efter jobbet satt jag åter igen och skissade på huset i tre timmar. Så nu tror ja vi hittat vinkeln och formen! (Om jag ritat rätt) Är inte det lättaste att rita hus kan ja lova.. Det ska räknas, det ska ändras, det ska flyttas... Gäller att hålla koll på alla siffror!

Komer nog bli som den vänstra bilden med 40 grader i takvinkel och ett förhöjt väggliv på 40 cm. Då får vi lite mer utrymme uppe och lägre totalhöjd på kåken.


Den övre bilden visar 45 grader och inget förhöjt väggliv. De andra två med förhöjning. Då får man ju även plats för entrétak.

Har även bestämt att vi ska ha öppet ända upp till nock och ha synliga takstolar överallt uppe. Kommer bli super och kännas mycket mer luftigt!


1 kommentar: