måndag 18 april 2011

Ingen flytt men massor av jobb!

Blev ingen inflytt i huset som jag trodde innan helgen. Var lite mer jobb kvar än vi trodde...

Fredagskvällen skulle vi ha spenderat i huset och satt in hällen med mera men då Fredde inte hann med sig så skjöt vi upp det till på lördagen. Istället tog vi det lugnt och tog årets första grillning med våra favoritvänner på Sjövägen i Lucksta. Gott var det och riktigt skönt att bara slappa.

I lördags for vi ut tidigt till huset och började montera stommarna och lådorna som levererats från IKEA. Jeeesus! Tur vi inte beställde nå kök därifrån! Är fortfarande öm i händerna efter allt skruvande och ändå är inte alla lådor klara! Fredde kom sedan förbi under dagen och sågade upp bänkskivan så att vi kunde sätta hällen på plats. Patrick och Hans satte sedan även in micron och ugnen, samt kopplade in det sista så att diskmaskinen nu funkar.
Under dagen var det även en himla ruljans på folk som kom förbi så det blev lite fika längs med husväggen i finvädret också under dagen! :)
På kvällskvisten satte vi in bänkskåpen som ska vara inne på toaletten nere och upptäckte då att benen vi köpt är på tok för höga. Måste nästan stå på tå om man ska tvätta sig i handfatet sedan. Så där behövdes det inhandlas lite nya.

I söndags for jag och Patrick in på IKEA tidigt på förmiddagen för att leta nya ben till badrumsmöblerna samt köpa lite nya kastruller och stekpannor till våran nya häll. Hade ju bara en gammal hederlig spis i lägenheten så alla gamla kastruller fick vi ju kasta i flytten då de inte funkar på hällen. Köpte även en ho till tvättstugan och skyddsunderlag till golvet under kontorsstolen. Några ben blev det dock inte då vi inte hittade några lägre som passade. Surt.
For sen ut till huset igen där jag jag började ta tag i tvättstugegolvet. Eller jag skulle börja göra det men när jag börjar titta mig omkring på väggar och tak så ser jag att det ligger ett lager av fint spån överallt! Så det var bara att börja torka av väggar, tak, lister, fönster m.m. Och SEN kom jag till golvet (golvet som gud glömde kallar jag det nu). Shit så skitigt det var!! Och ingrott! Vi har inte varit så noga med skyddsplasten där eftersom det är våtrumsmatta, men vilken nitlott... Fick stå på knäna och skrubba och skrubba och skrubba och ändå blev det inte rent! Är liksom struktur i mattan med små, små fåror där skiten letat sig ner. Efter inte ens halva golvet gav jag upp och fort till mamma för lite mat och för att vila knäna!
När jag sedan for tillbaka till huset gav jag upp tvättstugan, det uppdraget fick Patrick ta över! :) Istället gav jag mig på alla kökslådor i köket. För där var det ju samma sak, spån överallt! Så efter en evighet av torkande kunde jag äntligen börja fylla alla lådor med diverse glas, muggar, skafferivaror m.m. Kul! :D

 Här sitter jag stadigt placerad på en kudde på golvet och går igenom listan med saker som levererats från IKEA. Är lite bökigt att skruva lådor sittandes på golvet med magen i vägen, men det går, det tar bara liiite längre tid! :)

 Här håller Fredde på att såga ut hålet för hällen. Många ögon håller koll på att han gör rätt!

 Fikapaus längs med husväggen. Möblerna är inget vi nyligt skaffat ifall någon undrar! :D

 När jag sedan satt själv längs husväggen ser jag något i våran stora jordhög som vi har framför huset. Snabbar mig fram och knäpper kort och kan inte begripa riktigt vad det är!
 Två stycken ursöta lurviga varelser på cirka 2 dm, som påminner om marsvin fast med svans, rulltade lugnt omkring där i jordhögen.Vattensork är nått förslag jag fått men ingen verkar säker. Säkert är iaf att jag skulle kunna adoptera dom och ha dom som husdjur för så söta var dom! :D

Tvättstugegolvet som gud glömde.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på dig och magen när du sitter på kudden:)
    /Veralena

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare :)

    SvaraRadera
  3. sorkar kan ge sorkfeber så va försiktig när du krattar, gräver eller gör nåt med deras högar och bon./Karin

    SvaraRadera