onsdag 25 januari 2012

Vårat kök - JKE Design!

Äääntligen har jag fått fingrarna ur och sammanställt lite bilder på vårat kök.
Köket är av det danska märket JKE Design och köpt av Lasse på ÅW Hemprodukter. Själva utformningen på köket hade jag klart för mig ganska så tidigt och att det skulle vara svart växte fram ju längre vi kom i huset. Eftersom alla väggar är vita och vi har stora fönster med mycket ljusinsläpp så kändes det helt fel att välja ett vitt kök då det skulle försvinna helt. Därför kändes det helt rätt att köra på svart för att få en kontrast. Eftersom vi även har gott om plats så körde vi på en stor köksö och valde självklart att ha spishällen på den så att man kan njuta av våran underbara utsikt genom panoramafönsterna samt ha kontakt med eventuella gäster när man står vid spisen.
Tack vare Lasse på ÅW Hemprodukter så kunde mitt drömkök bli verklighet och jag är såååå nöjd! Är ni i kökstankar så rekommenderar jag verkligen honom! Han kör dessutom med helhetslösningar och samarbetar med snickare och elektriker med mera. Våran kompis Fredde (Herkules Bygg) monterar hans kök och då blir det bra kan jag lova!

Vi valde att splitta på kyl och frys så vi har kylen och micron till vänster och ugnen och frysen till höger. Hur bra som helst och framförallt symmetriskt snyggt!

För att utnyttja ön maximalt så har vi även satt in 40 cm djupa skåp på denna sida (bakom barstolarna) så att vi får mer förvaring. Perfekt ställe att förvara sånt man inte använder så ofta som vaser, matberedare, glögglas, brickor m.m. Ön är förövrigt 2,80 m lång och 1,20 m bred.

Luckorna heter Napoli och är melaminluckor i svart ek. Handtagen kommer jag inte ihåg vad de heter tyvärr.

Integrerade spottar i sockeln på köksön, samma som vi har i hallen, skapar en snygg effekt på kvällen.

Köksön från andra sidan. Innehåller spishäll, en "liten" diskho och diskmaskin.

Snygga lådor som andas kvalitet, framförallt med de frostade glasen på sidorna.

Kastrullskåp. Enkelt och smidigt.

Kryddlådan under spishällen är sjukt bra! Kryddstället som vi köpte till gör det lättöverskådligt och lättåtkomligt.

Vi har även två lådor på (80 cm vardera) med dessa besticklådor som gör att vi sluppit undan "skräplådor" där man bara slänger ner allt huller om buller. Bra med många fack att stoppa undan sakerna i.

Att ha diskmaskinen på köksön är perfekt. När man dukar av bordet är det bara att ställa allt på ön, gå runt och sedan plocka i diskmaskinen.

Vi har ju även två diskhoar. En mindre på ön, vid diskmaskinen, som är 340 mm bred och en större på andra sidan mot väggen som är 520 mm bred. Hur bra som helst med två! Det rekommenderar jag verkligen. Båda hoarna kommer från FRANKE och blandarna är från FM Mattsson.

Fläkten kommer från Fjäråskupan och heter Opus.

Enda nackdelen med denna är att den har en glaskåpa. Är skitlätt att rengöra men den ger en bulor!! Vet inte huuur många gånger jag slagit huvudet och pannan i den! haha Men ska den vara fin får man väl lida pin... ;)


-----------------------------------------------------------

Martina:
Angående dina frågor om köket så är vi sjukt nöjda (kanske har framgått i inlägget... hehe). Kvaliten tycker vi är jättebra och priset var iaf inom våran budget. Angående priset så har ju JKE många luckor i olika prisklasser så det beror ju lite på vad man har för budget och vad man är villig att betala. Är ju givetvis dyrare än IKEA men är bra mycket snyggare och bättre kvalitet också! Kan tyvärr inte jämföra priserna mot andra leverantörer då jag inte vet hur deras priser ligger... Hoppas ni hittar nått kök! :)

5 kommentarer:

  1. Tack snälla du för köks infon ;)
    Ert kök är riktigt snyggt. Skall ta och besöka jke's utställning igen och prata med dem.. :) de känns rejäla i kvalitén vi skall bara ha bänkskåp med lådor och då vill man ha det rejällt, lådorna kommer juh åka in och ut endel :)

    Härlig blogg som ger inspiration :)

    Martina

    SvaraRadera
  2. Otroligt läckert kök.
    Hur är JKE's sortiment? Har dom som IKEA 40/60 och 80 cm bredd på underskåp eller hardom även 50/70 osv?

    SvaraRadera
  3. Hej du anonym! :)
    Har lite dålig koll på sortimentet faktiskt. Vi har iaf både 40, 60 och 80:s skåp men jag kan inte svara på hur det är med 50 och 70 cm. Kolla med någon återförsäljare! Bor du nära Sundsvall rekommenderar jag verkligen Lasse på ÅW Hemprodukter!
    Vi är supernöjda med kvalitén iaf!

    //Marie

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag och min sambo bygger om och till vårt hus. Med detta följer byte av kök och äntligen går vi från ett litet kök till ett stort underbart, luftigt kök. När jag såg ert kök insåg jag att vi har samma smak. Vi funderar på /VILL HA ett svart kök med vit bänkskiva, precis som ert kök. Men hur ser den vita bänkskivan ut?Hhur håller den sig när det kommer till märken och så. Vi har ritat upp köket på JKE Design, men kan inte bestämma oss fall vi "vågar" ta svart kök med rostfritt integrerat handtag (samma som ballingslövs Happie) med vit bänkskiva eller om vi ska ta vitt kök (samma lucka) med svart bänkskiva. Resten av huset är inrett med vitlaserat ekparket och vita väggar, vitt, vitt, vitt. Så det ända som gör att vi tvekar är hur den vita bänkskivan ser ut med tiden. Vi är oroliga att alla märken kommer synas.


    Tacksam för svar kring kvalite´på köket och bänkskivan.

    Ps. Lite sent men JKE har 30, 40 ,50, 60, 70, 80 och 90 skåp Ds.

    SvaraRadera
  5. Og 45, 100 og 120cm skap :)

    SvaraRadera